Tro mig, jag vet inte om vi har prioriterat rätt här verkligen.

Några saker kom upp igår som fångade min uppmärksamhet.

1. Englands drottning Elizabeth II är i dagarna och besöker Irland.

2. Cajsa Jonsson 19år, Brutalt mördad av en Taxichaffis som ville ligga.

Nu är det inte meningen att det skall vara någon seriös moralblogg detta men jag känner ändå att jag vill lufta de här sakerna, ett litet undantag. Ett litet kungligt russin på besök i ett land och en mördad tjej, det är vardag i världen idag.
Men de här två händelserna har något speciellt.

1. Drottningens besök på Irland är unikt i det avseendet att det inte har besökt någon Engelsk monark på Irland på över 100år. inte så konstikt med tanke på konflikten.
Man kan tycka vad man vill om monarki, men jag tycker det har gått lite väl långt när man bestämmer sig för att kalla in 8000 poliser, 2000 militärer för att säkerhetsställa att inget händer den lilla "super-tanten".
Som ändå alltid är favorit-tippad att kola vippen varje år.
För det måste väl ändå vara en liten super-tant (kanske i Bibbiklass), Hon ska nämligen dit och sluta fred. Vad ska hon göra? Bocka, buga, bjuda på rulltårta och tacka för gott sammarbete?
eller kanske:



Drottning Friggebo den II:e?

Ok, vi släpper tanten och går över till punkt nummer 2.
Cajsa jonson blev brutalt mördad i januari 2005 av en svart-taxichaufför som ville ligga, han körde ut henne till ett romantiskt skogsområde där han slog henne med en sten i huvudet och stack henne med en kniv. Oklart om han fick ligga efter det.
Det blir en rättegång, och den skyldige döms att betala ett skadestånd till Cajsas familj, Mamma Ingrid skulle får 172 000kr och Cajsas tre systrar skulle erhålla 80 000kr vardera. So far so good.
Men nu är det så att Cajsas mördare inte har råd att betala de 400 000 kronorna och då bestämmer sig brottsoffermyndigheten nu år 2011 att betala ut totalt 69000kr. Min första tanke är "va fan!", men tydligen är det så i Sverige att offret skall själv se till så att man får sitt skadestånd. Hade du velat ringa till din dotters mördare?

-Tjena, jo det är jag Ingrid, Cajsas mamma. Du vet, hon som var lite bångstyrig när hon inte ville ligga med dig?
-oook, doesn't ring a bell...
-Jo du hade visst mördat henne, stuckit henne med kniv och så.
-ja just det nu kommer jag ihåg.
-dom här 400 000:-, har du dom?
-nej.
-ok, hej.

Nä skärpning på loftet nu. Det ska inte fungera såhär. Anledning till att det är såhär är att man inte tycker att skattebetalarna skall stå för skadestånd.




Intervju med Ingrid.

Tro mig, jag vet att jag hellre betalar pengar till brottsoffer varje månad än nåt kungligt russin som skall roa sig.

Kommentarer
Postat av: Patte

Hörde detta om Cajsa också igår. Det som gjorde mig mest förbannad, var Beatrice Ask´s kommentar: "-Det är inte staten som gjort något brott, så staten ska inte betala." Ok, jag vet inte riktigt vad "staten" är men för mig är det allt som ingår i ett land. Alla människor även mördare och de som sitter i fängelse. Så då ÄR väl staten som begått brott, eller?



Men om det är som den vidriga tanten Beatrice säger, behöver man väl inte göra nånting alls. Ex/

-Staten åker inte tåg, bygg inga järnvägar

-Staten blir aldrig sjuk, lägg ner sjukhusen



Fan

2011-05-19 @ 10:49:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0