Tro mig, jag vet att jag inte bor i Australien.

En av de största anledningarna att jag trivs så bra i Sverige är att det inte finns så mycket att vara orolig för. Inget krig, om man bortser från gängkrig. Men de behöver man ju inte oroa sig så mycket över om man inte är med i något gäng.
Inga diktatorer som hux flux syr in mig på livstid för att jag råkade missa en siffra i ocr-numret på teliaräkningen.
Inte heller finns det några dödsfarliga djur, Vad har vi? myggor, snokar, älgar, sälar etc.. det farligaste är väl brännmaneten, Björnen och huggormen.
När jag då slår upp tidningen och läser om en s.k. Parasitfluga, "älgens nässtyng" som lägger larver i älgars näsor blir jag lite orolig. Det är ingen superfärsk nyhet och de flesta har väl hört talas om "dödsflugan" som jag väljer att kalla den.
Vad fan är det för skit?

Ser ju för tusan ut som en vanlig humla.

ofarlig tänker ni. Men nu är det så att Malin Hallgren från Bjursås var ute på en liten promenix en helt vanlig dag.
Flugan surrade förbi Malin, stannade upp. Jag tänker nu osökt på Djungelboken och scenen då Baloo träffar mowgli för första gången. Jag ser följande scenario framför mig:
Flugan Surrar fram till Malin sakta "dobedidoo jag menar dobedidoo jag menar dobidobidobidooooo...heey..en älgnäsborre!!" 
"Dödsflugan" bestämmer sig för att spruta in larver i "älgens" näsborre, Som i detta fallet är Malins öga. Och för att vara på den säkra sidan sprutar den in 30 larver som sätter sig med hullingar på ögat.
Här hade jag tagit livet av mig. 4 sure.
Malin lyckas pilla ut larverna vilket hon ska ha cred för. jag hade lagt mig spikrakt på marken och förberett mig på döden.
Så, behöver jag oroa mig för detta nu? ska jag blunda varje gång jag ser/hör en humla? Man blir ju förbannad, jag hoppas verkligen Malin e jävligt lik en älg annars flyttar jag på momangen.

Malin.

Planen för larverna är tydligen att ta sig ner till svalget och växa till sig, för att sedan hostas upp av älgen. Men hur var planen i ögat? hade larverna någon plan B om de skulle hamna i ett öga? Jag är inte säker på att jag vill veta svaret. Säkerligen letat upp någon annan livsfarlig plats på kroppen, typ könsorganet eller naveln.

Tro mig, jag vet att det är livsfarligt att se ut som en älg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0