Tro mig, jag vet att du inte kan hjälpa det.

Folke Rydén, är det någon utav er som har hört honom någon gång? Han var förut utrikeskorrespondent i SVT om jag inte minns fel, han dyker numera upp i diverse faktaprogram eller dokumentärfilmningar som en seriös röst i bakgrunden. Är det lämpligt? jag bara undrar, han tar fokus från hela programet med sina konstiga "R". Eller R och R, det är inte en bokstav i hans fall utan ett ord: "älulhelel". Vi har väl alla någon gång velat ha en karriär på tv eller i radio, för mig räckte det att lyssna några sekunder på min egna inspelade röst för att jag skulle inse att ingen skulle tycka jag hade en len och fin röst. "Nej, grabbar det är ingen prinskorv som ligger och blockerar lufttillförseln, jag pratar så". Får även höra att jag mummlar och pratar otydligt, nej jag är nog inte lämplig som rocksångare eller nyhetsankare a lá Bengt Magnusson. Och det är inte Folke heller, Jag hittar inget bra exempel för er som inte har hört Folke, detta får duga. Inte helt olikt faktiskt:


Är detta en röst som skall tala om att nationens säkerhet är i fara?

För att jobba som busschaufför bör du kunna se ordentligt och köra buss, jag ser inga armlösa, blinda människor som kör kommunala bussar även om det är deras högsta dröm. Det jag säger är bara att alla lämpar sig inte för alla jobb. Alla vi som spelar eller spelat fotboll, hockey etc. Drömde någon gång om att kunna ha det som arbete. De flesta av oss tvingades inse att vi kommer ingen vart med detta, antingen insåg vi det själva eller så talade någon om det för oss. Folkes dröm var att förmedla nyheter, någon borde talat om för Folke att det var dags att söka annat.

Folke: -Fåj jag jobbet som jadiojepojtej?
Chef: -Du Folke, vi gör ju seriös radio här vet du. Folk måste höra vad du säger.
Folke: -Men, jag tyckej att jag kan föja fjam ett sejigöst budskap.
Chef: -Tyvärr Folke. Jag ber dig, sök något annat. Bebis i "buskis med Stefan och Krister" kanske kan vara något?
Folke: -Neeej ni kan inte jöja såhäj!

jo det kan vi. Knasboll. 

Hittade förresten lite godis i SVT's gamla arkiv:


Den fjärrkontrollen vill man ha.

Skämt å sido, menade jag allvar med något utav det här? inte det minsta. Jag tycker att Folke är fantastisk, Han är unik och världen behöver Folke Rydén, vem skulle annars någonsin ha något roligt att berätta om alla var lika? Vem skulle vinna en match/tävling om alla var lika duktiga? Nej gott folk, detta skall uppmuntras och det väljer jag idag att göra med Folke Rydén. 

Tro mig, jag vet att du inte kan hjälpa det. Inte jag heller men det gör faktiskt ingenting, alltid roar det någon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0