Tro mig, jag vet att det är "sjuochenhalvfjers mai".

Idag är det 17:e maj, Och det är Norges nationaldag. Det är dagen då varje hurtig norrman viftar febrilt med sina "norske flagg" på Karl-Johan, likt de här gamla 50-tals filmerna från nya ullevi..  Ropa "heja sverige friskt humör heja heja" med sin ljusaste och fjantigaste röst och så viftar man med sin lilla vimpel så hårt man kan..



Varför går man då man ur huse och goes bananas i Norge idag? Jo det skall jag berätta.
Kung Christian Frederick av Danmark (Kameltå-kungen som de kallade honom) skrev den 17 Maj 1814 under Norges grundlag, den så kallade "Eidsvollförfattningen".



En grundlag som är skriven på Danska!, man var antagligen superstolta i Norge. Man slog sig som vanligt för bröstet och drog upp och ner i hängsleremmarna över att man var på väg att bli ett "normalt" land. Men man hade missat något. "judeparagrafen", en petitess som existerat i norge sedan 1687. Troligtvis eftersom allt var skrivet på Danska hade man missat denna detalj som förbjöd Judar att komma in i landet. (Hallå 252 år före
tyskland.). "Oj konstigt" tänker ni, Norrmän som är så trevliga.


(trevlig och väntar)

Efter att ha krypterat den danska texten år 1851 tog man lyckligtvis bort paragrafen. Men eftersom man är Norsk och ville vara på den säkra sidan tog man sedan tillbaka den 1942. Puh!
Tro mig, Jag vet att det blir knasigt när Danskar skall vara med och bestämma. Och det är inget vi flaggar för här i Sverige.



Grattis Norge.
 


 

Kommentarer
Postat av: Olev Salenko

Nice bild på dansken. redo för högstadieslag...

2011-05-17 @ 09:04:18
Postat av: Niklas

en polare till mig är arbetskamrat till "dansken"

2011-05-17 @ 09:24:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0