Tro mig, jag vet att du blir en bättre människa.

Alla har vi väl träffat på eller kanske arbetat med någon som totalt saknar social kompetens. I min bransch är det ganska vanligt att man träffar på denna typen utav människor, dom är oftast jätte duktiga på sitt arbete men kan inte umgås med andra människor. Kan programmera avancerade bansystem på jobbet och samlar på IC-kretsar på fritiden men har ingen aning om hur man pratar med andra människor. Och någon after work eller social aktivitet efter jobbet är inte att tala om.
För mig så är social kompetens den absolut viktigaste egenskapen när man anställer människor, för min del kan personen helt sakna kunnande inom området de skall jobba i. De har givetvis en längre läroperiod men jag tror man tjänar på det i längden. Min filosofi är att: är du bara trevlig, lite intresserad så kan du få vilket jobb som helst när du väl kommit in på en arbetsplats. 


Ok, inte sugen. som vanligt. 

Varför babblar jag om detta då undrar ni. Jo för att jag har en teori, Jag vill mena att alla som någon gång sysslat med en lagsport vid ung ålder har lättare att smälta in på en ny arbetsplats. Helt seriöst menar jag att man borde mer eller mindre tvinga sin unge att hålla på med någon form utav lagidrott ett par år bara för att bli uppfostrade inför vuxenlivet. När man är liten grabb eller tjej fattar man ju ändå ingenting, man vill ju bara hänga med sina kompisar. så varför inte göra det på en hockeyrink eller en handbollsplan? och här får du dessutom lära dig:

Sammarbeta med din grupp (även om du inte älskar alla), Detta gäller hela livet.
Disciplin, kommer behövas på ditt arbete i framtiden. 
Ansvar. Du har ett ansvar gentemot andra i en lagsport, även detta gäller hela livet i synnerhet arbetslivet.
Du får smak för motion och träning vilket gynnar ditt liv i stort, minskar risken för fetma och hälsosjukdomar.

Finns säkert mer saker man lär sig men ni förstår grejen. Sen kan jag verkligen inte förstå folk som inte tycker om att tävla eller idrotta, har man väl fått smak på en vinst eller gjort mål t.ex. så vill man göra det igen och igen. Detta skiljer sig lite från individuella idrotter skulle jag tro, delad glädje är dubbel glädje som man brukar säga.
Känslan att göra ett viktigt mål eller slå en öppnande passning som leder ditt lag till en seger och sedan ligga längst ner i en s.k. TV-Puckshög är svår att beskriva för någon som aldrig varit med om det tidigare. Att tillsammans kunna lösa problem på jobbet eller i hemmet, att vara stolta över varandra skapar vänskap. Och det skapar ett bättre samhälle, så börja med det enkla och skicka in ungarna i lagidrottslivet.

Tro mig, jag vet att du ensam kan räkna ut roten ur 3295 men ingen vill ha med dig att göra.

 


Kommentarer
Postat av: Boom Boom

Helt riktigt. Bra skrivet! Har precis propagerat detta för en bekant och dennes pojk.

2011-06-10 @ 16:42:22
Postat av: Nörd

57.40209055426

2011-06-10 @ 20:04:33
Postat av: Roos

Jävligt bra skrivet broder! Stämmer till 100%!

2011-06-11 @ 15:30:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0